HRMConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Wist je dat ... de volgende tips interessant zijn voor het bevorderen van de motivatie van medewerkers?

Gemotiveerde medewerkers, dat willen we allemaal. Maar wat is motivatie? En hoe versterken we de motivatie van onze medewerkers?

Motivatie op het werk verwijst naar de drijfveren die medewerkers aanzetten tot actie en die hen betrokken en geïnteresseerd houden in hun werk. Het gaat om de combinatie van interne en externe factoren die bepalen in welke mate en met welke intentie werknemers hun taken en verantwoordelijkheden uitvoeren. De ultieme sleutel om de motivatiemotor in gang te zetten, ligt bij elke medewerker of leidinggevende zelf.

Als men niet gemotiveerd is voor iets, wordt het heel moeilijk om dat te veranderen (denk maar aan studenten op school, die de motivatie voor een bepaald vak niet hebben). Maar als het motivatiemotortje in gang is, dan hebben we als organisatie heel veel in handen om dat motortje sterker (of minder sterk) te laten werken. En dat is wel belangrijk, want effectieve motivatie kan leiden tot verhoogde productiviteit, betere prestaties, hogere werktevredenheid en een lager personeelsverloop. Hier is een dozijn aan tips om de motivatie van medewerkers te bevorderen:

  1. Erkenning en waardering. Laat medewerkers regelmatig weten dat hun werk wordt gewaardeerd. Dat kan bijvoorbeeld door middel van verbale erkenning, een duimpje omhoog of een mailtje. Oprecht en concreet, dat is belangrijk bij waardering!
  2. Duidelijke doelen stellen. Zorg voor duidelijke en haalbare doelen die werknemers uitdagen maar niet overweldigen. We vergeten dit soms wel eens, maar doelen geven een focus en geven gerichte energie.
  3. Bied groeimogelijkheden. Stimuleer professionele ontwikkeling door opleidingen, workshops en carrièrebegeleiding aan te bieden. Onlangs heb ik nog een hele dag een zevental medewerkers mogen begeleiden bij het intern solliciteren.
  4. Geef autonomie. Geef medewerkers de vrijheid om hun eigen werkmethodes te kiezen en beslissingen te nemen binnen hun verantwoordelijkheidsgebied. Bij duidelijke doelen en afspraken is dat perfect haalbaar. (Overmatige) controle maakt de motivatie dood.
  5. Positieve werkomgeving. Creëer een ondersteunende en positieve werkomgeving die samenwerking en open communicatie aanmoedigt. Een leuke, aangename, energiestimulerende en uitdagende omgeving is een energiegever op zich.
  6. Balans werk-privé. Moedig een gezonde balans tussen werk en privéleven aan door flexibele werktijden of mogelijkheden voor thuiswerk te bieden. Zet niet (!) in op het aflijnen van mensen (bv. alleen nog mailen tussen x uur en x uur; onderzoek wijst uit dat dit bij velen de motivatie niet bevordert), maar wel op het meer op maat kunnen werken (binnen de lijnen van de dienstverlening).
  7. Betrokkenheid bij besluitvorming. Betrek werknemers bij beslissingen die hun werk beïnvloeden. Hoe kunnen bepaalde zaken beter gedaan worden? Dat verhoogt het gevoel van eigenaarschap en verantwoordelijk zijn voor iets.
  8. Feedback. Bied regelmatig constructieve feedback aan, gericht op zowel sterke punten als op gebieden voor verbetering. Gebruik – i.p.v. feedback – het feedforward-principe, dus geef de verwachtingen voor de toekomst weer.
  9. Ondersteun persoonlijke doelen. Toon interesse in de persoonlijke ambities en doelen van medewerkers en onderzoek hoe deze binnen de organisatie ondersteund kunnen worden. Zeker bij de nieuwe generatie (Generation Z) is dat heel belangrijk.
  10. Teambuildingactiviteiten. Organiseer teambuildingactiviteiten om relaties tussen collega’s te versterken en een gevoel van gemeenschap te creëren. Maar verplicht ze niet! Want verplichtingen werken bij velen niet motivatiebevorderend.
  11. Duidelijke communicatie. Zorg voor heldere en transparante communicatie over organisatiedoelen, veranderingen en verwachtingen.
  12. Last but not least, reageer op mistoestanden. Heel wat medewerkers worden niet versterkt in hun motivatie, doordat bepaalde mistoestanden niet aangepakt worden (zoals toxisch leiderschap, medewerkers die er de kantjes vanaf lopen of agressie). Luister naar medewerkers en sta open voor verbetersuggesties.

Door deze tips toe te passen, kunnen organisaties een stimulerende werkomgeving creëren waarin medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen.

 

Want: “Motiveren is medewerkers aanzetten en stimuleren om zelf in beweging te komen.” (Desteven.nl)
Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...