Natuurlijk wist je dat, want we voelen het elke dag (in ‘goede en minder goede tijden’).
En wist je dat vertrouwen uit vier onderdelen bestaat? Volgens Ken Blanchard moet je op vier gebieden ‘sterk’ zijn wil iemand je vertrouwen, en omgekeerd ook: als jij iemand vertrouwt, dan zal hij/zij wellicht op die vier gebieden ‘ok’ zijn.
Blanchard noemt dit het ABCD-model van vertrouwen.
1/A = ‘able’: competent, bekwaam of capabel zijn
Competent zijn en je competent tonen draagt bij tot vertrouwen. Een voorbeeld : Als een burger of collega jou om raad vraagt en je geeft een verkeerd advies, dan kan dit – hoe goed bedoeld ook – het vertrouwen stevig schaden, en heel wat frustraties ontwikkelen.
Noot: andere studies hebben de ‘A’ ook ingevuld als ‘authentiek’ nl. vertrouwen bouw je op door op een authentieke wijze met mensen om te gaan, door authentiek te zijn, en geen ‘rolletje’ te spelen.
2/ B = ‘believable’: integriteit
Blanchard verwijst hier naar het tonen van integriteit via o.a. het respectvol omgaan met mensen, het eerlijk zijn t.o.v. zichzelf en anderen, het toegeven wanneer men verkeerd is, en het niet roddelen over anderen. Tevens valt hier ook het rekening houden met elkaar onder (b.v. met elkaars gevoeligheden), en het niet-veroordelend of niet-beoordelend omgaan met elkaar.
Niet altijd makkelijk, in de drukte van elke dag, maar enorm belangrijk. Dit maakt als één van de vier kenmerken zeker het verschil.
3/ C = ‘connected’: verbonden (willen) zijn met anderen
Dit doen we o.a. – aldus Blanchard – door met elkaar te praten, op een empathische wijze (= in de schoenen van de ander kunnen gaan staan, ook al ben je het niet eens met elkaar, maar begrip kunnen ontwikkelen voor het anders zijn), door te luisteren, door voor anderen te zorgen, en door b.v. ook oprechte complimenten te kunnen geven aan de anderen. Tevens hoort hier ook bij dat we niet alleen vragen stellen aan anderen, maar zelf ook dingen delen.
4/ D = ‘dependable’: vertrouwen behouden
Dit element verwijst volgens Blanchard naar ‘doen wat je zegt, en zeggen wat je doet’, naar het nakomen van afspraken en consistent te zijn.
Deze vier elementen ‘maken’ dat men niemand vertrouwt en dat jij betrouwbaar kan zijn. Omgekeerd ook als b.v. iemand weinig ‘dependable’ is, dan zal het wantrouwen snel hoogtij vieren …