Als nieuwe medewerkers in een organisatie binnenkomen, dan gaan ze emotioneel door een stevige rollercoaster. Ze proberen de job te leren kennen, de nieuwe collega’s, hun leidinggevende, de klant of cliënt, de manier van werken enzovoort. Veelal worden er diverse onthaalactiviteiten voorzien om het de nieuwe collega ietwat gemakkelijker te maken en een goede intro te geven.
De focus dient evenwel te liggen op: hoe gaan we de socialisatie van de nieuwe medewerker bevorderen m.a.w. het leren kennen van de waarden, normen, manier van werken, vaardigheden, de geschreven en niet-geschreven zaken, de team- en organisatiecultuur enzovoort, zodat de medewerker zich psychologisch goed kan voelen en zijn/haar plek in de organisatie vindt. Een goed socialisatieproces dient immers mee het psychologisch contract te ondersteunen.
Dit betekent dat als we dit socialisatiegebeuren als doelstelling nemen, onze onthaalactiviteiten afgestemd dienen te zijn op deze doelstelling, namelijk het gepast psychologisch socialiseren in de organisatie. Men spreekt vaak over de primaire socialisatie nl. de socialisatie in de job en het team, en de secundaire socialisatie over hoe iemand zich psychologisch kan ‘settelen’ in de organisatie.
We merken evenwel vaak dat als men over het ‘onthaal van nieuwe medewerkers’ spreekt, men direct over de onthaalactiviteiten begint, bijvoorbeeld op dag 1 doen we dit, we voorzien ook een onthaalmap, we hebben een p/meterschapsondersteuning enzovoort. Maar dienen deze activiteiten in jouw organisatie wel het socialisatieproces van de nieuwe medewerker? De activiteiten moeten dus best kritisch bekeken worden in functie van het effect dat ze hebben. We merken immers vaak dat heel wat activiteiten een doel op zich worden, die dan heel uitgebreid worden uitgewerkt, zonder het effect te zien. En een evaluatie van de activiteiten is daarom nog geen indicatie van hun impact op het psychologische socialisatieproces, want iemand kan de onthaalmap heel boeiend vinden, maar weinig meerwaardegevend naar het psychologisch goed voelen.
Dus: heel graag een oproep om in het begin van het nieuwe jaar eens stil te staan bij dit belangrijke instroomproces. Het is immers heel moeilijk om gepaste medewerkers aan te trekken, te vinden en vooral ook te houden in deze heel bewegende arbeidsmarkt. Heel veel organisaties kunnen het verschil maken door een sterk onthaalproces uit te werken, met de focus op het psychologisch socialisatiegebeuren. En dat doe je niet door op dag 1 of in week 1 een goed gesprek met de personeelsdienst te voorzien, maar wel door in de eerste drie à zes maanden – via het team (dus de collega’s, de leidinggevende) – heel wat focus te zetten op socialisatieondersteunende activiteiten.
Heel veel succes!