HRMConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Wist je dat er tegenwoordig meer en meer digitale nomaden zijn?

Wablieft ? Digitale nomaden ? Wat bedoelen we hiermee ?

Sinds de coronatijd, maar eigenlijk ook al voordien, zijn er meer en meer werkenden die 1 zaak nodig hebben om hun werk te doen en dat is het internet.  Ze kunnen – als ze dit hebben - hun werk locatie-onafhankelijk uitvoeren. We hebben ondervonden in coronatijd dat als we een goede internetverbinding hebben (om aan onze bestanden en databases te geraken), en een voor ons passend plekje om te werken, dat we dan veel kunnen doen.

Digitale nomaden werken en leven als het ware ‘nomadisch’ bv. ze reizen veel, ze zijn heel vaak onderweg, en op die manier maken ze gebruik van alle autonomie en flexibiliteit om hun werk van ‘eender waar’ te doen, zolang ze maar een goede internetconnectie hebben.  Ze focussen op het bereiken van doelen, en dat is iets wat voor hen centraal staat.  Niet het aantal uren , maar wel de doelen die men graag wil en moet bereiken.   Ze hebben dus hiervoor vooral een goede internetverbinding nodig, en weinig andere middelen of zaken om hun werk te kunnen doen.  Dit kan vanuit hun eigen woonst, maar ook vanuit andere kantoren onderweg, bibliotheken, co-workingplekken, enz. 

De groep van digitale nomaden is enorm gegroeid na de coronatijd.  

Het begrip  ‘digitale nomade’ is nochtans niet nieuw.  Het is ontstaan aan het begin van de 21e eeuw toen het internet steeds belangrijker werd in het leven van de mens.  De sterk groeiende groep digitale nomaden wordt ook beïnvloed door de opkomst van flexibel werken. Deze vorm van werken, waar het populaire thuiswerken ook onder valt, is sterk in opkomst. Digitale nomaden zetten diensten als Zoom, TEAMS, en bv.  Dropbox in om samen te werken met collega's over het internet.  Digitale nomaden kiezen er over het algemeen niet voor om vanuit huis te werken, maar om de wereld rond te reizen en in het buitenland te werken.

Boeiend en iets om over na te denken in onze organisaties. Misschien denk je dat dit absoluut niet mogelijk is in onze lokale besturen, maar waarom niet ? Uiteraard kunnen heel wat kantoorfuncties (zoals de medewerkers aan de balie of in het sociaal huis) of onze technische diensten hierin moeilijk instappen, maar veel andere functies wel bv. onze ICT-functies, financiële functies, enz. 

Toch even over reflecteren, zeker in deze tijden van een krappe arbeidsmarkt.

 

 

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...