Heel vaak worden er missie, visie en strategiebesprekingen gedaan. Vaak worden deze termen wat door elkaar gehaald. Graag hier een verduidelijking ervan.
Als we spreken over de missie van een organisatie, team of dienstverlening, dan verwijzing we naar de bestaansreden ervan. Het is de ultieme reden waarom die organisatie, dat team of die dienstverlening er is, het antwoord op de ‘waarom’-vraag. De beschrijving ervan is heel kort en krachtig, maar ook wat abstracter en veelomvattend. De missie gaat in op wat het fundament is van de organisatie, het team, de dienst(verlening) ...
Met de visie geven we een uitdieping op wat er in de missie is geformuleerd. We gaan uitgebreid beschrijven wat we gaan doen in functie van het bereiken van onze missie. Je kijkt naar de toekomst en geeft aan wat je wilt gaan doen. Je geeft ook aan wat jouw onderliggende waarden zijn in dit kader. Je geeft dus aan waarvoor je staat en geeft een antwoord op ‘wat willen we zijn en waarin geloven we?’.
Met de strategie gaan we concreet in op de manier waarop men de zaken wil realiseren. Het bestaat uit de concrete doelen en acties, de scenario’s en plannen die men ontvouwt om de visie en missie te bereiken.
Heel vaak wordt de bespreking hiervan in overleg met de medewerkers gedaan. Een bottom-upaanpak is belangrijk, maar maak wel duidelijk dat dit alles ook moet inpassen in een kader en dat niet alles ‘zomaar kan’.
Vanuit het beleidsplan wordt ook al in grote mate sturing gegeven aan wat een organisatie, team of dienst kan en mag bereiken en waarop wordt ingezet, maar dat belet niet dat ook de organisatie zelf in overleg met het beleid een belangrijke bijdrage tot de missie, visie en strategie kan hebben.