HRMConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Wist je dat ... een planningsgesprek het fundament is van de samenwerking met medewerkers?

Een planningsgesprek maakt vaak deel uit van een gesprekscyclus (waarbij bv. er een feedback- of evaluatiegesprek volgt). Het planningsgesprek is voor iedereen belangrijk, dus zowel voor de leidinggevende als voor de medewerker. Deze twee ‘partijen’ voeren dan ook het gesprek, op een evenwaardige wijze.

Bij nieuwe medewerkers zal vooral de leidinggevende aan bod komen, en bij ‘bestaande’ medewerkers wordt er van zowel de leidinggevende als de medewerker een duidelijke voorbereiding gevraagd. 

Het planningsgesprek focust immers op de doelen voor de volgende werkperiode (meestal een jaar), en legt dus de verwachtingen uit die men t.a.v. elkaar heeft in het kader van de inhoud van het werk, de samenwerking, aanpak van het werk, enz.

Het is dus een belangrijk gesprek, want de 'vervolggesprekken' baseren zich op dit planningsgesprek. Bovendien heeft het ook een juridische impact, want als men wilt evalueren zonder eerst een planningsgesprek (of afsprakengesprek of doelstellingengesprek) te doen, dan kan de geëvalueerde aangeven dat de verwachtingen niet duidelijk waren, en dat de evaluatie niet 'ok' is …

Welke fasen heeft een planningsgesprek?

1/ voorbereiding door de beide 'partijen': zowel de leidinggevende als de medewerker kijkt terug naar de functiebeschrijving + formuleert doelen voor het volgende jaar, inclusief de competenties die nodig zijn om die doelen te bereiken. Tevens kijkt men naar de mogelijke ondersteuning die men wenst/verwacht/zoekt in functie van het bereiken van de doelen

2/ start van het gesprek: met een welkom vanuit de leidinggevende, en de doelstelling van het gesprek + de timing + aanpak van het gesprek

3/ samen overlopen van de functiebeschrijving zodat alles nog duidelijk is, en eventueel kan er ook kritisch gekeken worden of de functiebeschrijving (let op: geen persoonsbeschrijving) nog actueel is

4/ samen bespreken van de volgende jaardoelen en hierover afspraken maken

5/ samen bekijken welke competenties hiervoor nodig zijn en ook welke ondersteuning men in dit kader wenst/zoekt

6/ afrondende vragen vanuit de beide gesprekspartners

7/ samenvattende herhaling van: de conclusies uit de functiebeschrijving + de doelen + de competenties + de ondersteuningsmaatregelen

8/ het neerschrijven ervan in een kort verslag

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...