Vaak worden hr-professionals gevraagd naar advies door medewerkers van de organisatie. Soms is dit eerder zakelijk advies, bv. "Op hoeveel dagen verlof heb ik recht of wat kan ik doen voor de voorbereiding van mijn pensioen?"
Soms kan dit ook een emotionele adviesvraag zijn zoals: “Ik zit helemaal in de knoei met mijn leidinggevende."
Hier enkele tips voor de aanpak van zakelijke adviesgesprekken (noot: emotionele adviesgesprekken bespreken we volgende maand):
We onderscheiden daarbij 5 fasen:
1. de opening
Dit is het kortste onderdeel van het adviesgesprek. Als de collega of medewerker jou nog niet goed kent, stel je jezelf voor (incl. je rol), en ook je expertise op een bepaald terrein (als je op voorhand weet waarover het gaat). Je geeft de tijd die je hebt/neemt en vraagt wat je kan betekenen voor de medewerker.
2. De onderzoeksfase
In deze fase onderzoek je de vraag van de medewerker. Let op dat je de timing in het oog houdt en dat je ook de leiding van het gesprek houdt. Nadat de adviesvrager zijn/haar verhaal gedaan heeft, begint jouw onderzoek. Dan moet je heel goed doorvragen en extra vragen stellen.
3. De adviesfase
In deze derde fase geef je je advies, duidelijk en toch ook genuanceerd. Als er heel concreet specialistisch advies wordt gevraagd, moet je eventueel doorverwijzen naar de juiste persoon.
4. De afronding
Hier check je of er nog vragen zijn, of alles goed begrepen is, en vat je samen wat besproken werd.
5. De afsluiting
In deze laatste fase sluit je het gesprek af, en wordt er eventueel – indien nodig of ter opvolging – een nieuwe afspraak gemaakt. Let op dat het eigenaarschap voor beslissingen en voor keuzes bij de adviesvrager blijft liggen. Maak ook geen onnodige vervolgafspraken, omdat je klantgericht wilt zijn, maar leg het initiatief hiervoor altijd bij de adviesvrager.