Vaak is men op zoek naar specifieke competenties bij medewerkers. Meestal staan die vermeld in de functiebeschrijving (deeltje: competenties, kennis- en gedragscompetenties). Er bestaat ook een overzichtje van wat men universele (gedrags)competenties noemt, die 'overal en altijd' nodig zijn voor het optimaal functioneren, het werken in een team en het groeien van de organisatie:
- Betrouwbaarheid: zeggen wat je doet en doen wat je zegt, beloftes nakomen, er op kunnen rekenen dat de 'woorden ook de daden zijn en vice versa'.
- Communicatief sterk zijn: zowel mondeling als schriftelijk zich goed en passend kunnen uitdrukken, empathie kunnen tonen in communicatiesituaties, goed kunnen luisteren (empathisch kunnen luisteren, met de 'ogen en oren'). Afhankelijk van de functie ook goed kunnen overtuigen of kunnen adviseren, of zaken kunnen uitleggen, of …
- Aangenaam in de omgang zijn: vriendelijk zijn, geïnteresseerd zijn en niet conflictueus. Niet negatief zijn en best wel wat enthousiasme tonen. Ook oprecht respectvol en authentiek zijn wordt gewaardeerd.
- Goed kunnen en willen samenwerken met anderen: anderen willen helpen (behulpzaamheid), inspringen voor anderen (back-up), openstaan voor feedback en zoeken naar het "1+1=3"-effect.
- Resultaatgerichtheid: focus op resultaten en doelen, op een normale manier (niet obsessief), zodat zaken in orde komen, afgerond en bereikt worden, met kwaliteit en vanuit efficiëntie.
- Ondernemerschap: proactief zijn, flexibel zijn, innovatief en creatief zijn en initiatieven willen en durven nemen. Mee- en vooruitwerkend zijn in de meest positieve zin. Met ideeën komen en deze kunnen vormgeven.
- Leergierigheid (en -bereidheid): continu willen leren, groeien, ontwikkelen en bereid zijn om te leren van de (eigen) fouten, en deze dus zien als ontwikkelkansen.
- Om kunnen gaan met veranderingen: veranderingen als normaal beschouwen en zien hoe je hiermee op de beste manier kan omgaan, zonder negatief-weerstandig te blijven of met de hakken in het zand op veranderingen te (blijven) reageren. Zoeken naar extra verbeteringen en het goede van ‘nu’ ook accepteren en nog willen aanscherpen.
Dit is een heel boeiend overzichtje dat je zeker kan gebruiken bij selecties, feedbackgesprekken of … bij het reflecteren over jezelf.
Veel succes!