Heel vaak wordt bij het verwijzen naar feedbackgesprekken ingezoomd op het geven van feedback. En terecht! Het is immers heel belangrijk dat we allemaal leren om op een duidelijke, correcte en professionele wijze feedback te geven.
Maar vaak merkt men dat feedback moeilijk ontvangen wordt, ondanks het 'goed' geven van feedback. Daar zijn verschillende oorzaken voor. Bijvoorbeeld: de gehoorde feedback is in strijd met het (al lang ontwikkelde) zelfbeeld, of de vernomen feedback betekent heel wat extra werk of extra energie voor de feedbackontvanger. Er zijn nog andere redenen, maar hier willen we inzoomen op een vijftal tips om als feedbackontvanger met feedback te kunnen omgaan:
1/ Interpreteer feedback niet als een aanval op jou als persoon
Ook al is de feedback niet volgens de correcte 'geplogenheden' geformuleerd, interpreteer en percipieer die niet direct als een aanval op jezelf, op jou als persoon, op jou als geheel. Het is belangrijk om de info te zien als iets in verband met jouw gedrag waar men iets over wil zeggen.
2/ Ga niet direct verdedigen …
Luister eerst naar wat de feedbackgever te zeggen heeft. Probeer open te luisteren, zonder in je hoofd al een antwoord klaar te 'maken' of al direct te reageren (vanuit emoties). Dat betekent niet dat je het er mee eens bent, maar probeer zeker met een open geest te luisteren.
3/ Vraag door wat de ander precies bedoelt en probeer de feedback echt te begrijpen
Stel zeker vragen zodat alles concreet wordt. Geen vragen ter verdediging of die onderliggend al een antwoord herbergen, maar open vragen zodat je met het antwoord kan kijken hoe je eruit kan leren. Stel ook vragen naar de toekomst toe, wat je beter zou kunnen doen in de nabije toekomst, of de feedbackgever eventuele tips heeft.
4/ Toon waardering voor de gegeven feedback
Zeker bij moeilijke, negatieve of slecht geformuleerde feedback is dit heel moeilijk, maar het is heel belangrijk dat je waardering toont voor en aan diegene die de moeite heeft genomen om jou feedback te geven. Vaak vraagt dit durf en heel wat energie, dus wees oprecht dankbaar.
5/ Beoordeel de feedback
Ten slotte: jij bepaalt zelf wat je met de gegeven informatie doet. Vraag je af of je de info terecht of onterecht vindt. Herken je de feedback? Heb je soortgelijke input al eens gehad? Wil je niet graag toegeven dat het eigenlijk wel klopt? Kan je je vinden in de perceptie die de feedbackgever heeft van jouw gedrag? Enzovoort.
Probeer hierin eerlijk te zijn met en voor jezelf … Als de feedback ondersteunend is naar je eigen groei en ontwikkeling, naar deze van het team en de organisatie, dan is het zeker belangrijk om hiermee iets te doen.
Veel succes!