Eigenaarschap bij medewerkers verwijst naar de mate waarin individuen verantwoordelijkheid nemen voor hun taken, opdrachten, projecten en de doelen van hun werk, met andere woorden hun bijdrage aan de doelen van de organisatie. Het gaat om het gevoel van verbondenheid dat medewerkers hebben met hun werk en de organisatie als geheel. Medewerkers die eigenaarschap tonen, nemen initiatief, lossen problemen zelfstandig op en streven naar verbetering zonder dat ze constant aangestuurd hoeven te worden of instructies moeten krijgen. Ze zijn flexibel in alle betekenissen (uren, inzet, energie en mindset) en tonen respect voor de anderen.
Eigenaarschap is dus een eigenschap van medewerkers en leidinggevenden die het verschil maakt. Hoe kunnen we dit eigenaarschap bevorderen of aanmoedigen?
- Duidelijke verwachtingen stellen. Zorg ervoor dat elke medewerker duidelijk weet wat er van hem of haar wordt verwacht. Dit omvat niet alleen de taken zelf, maar ook de gewenste resultaten, kwaliteitsnormen en de beoogde doelen.
- Autonomie geven. Geef medewerkers de vrijheid en de ruimte om hun werk naar eigen inzicht uit te voeren. Autonomie bevordert verantwoordelijkheidsgevoel en stimuleert creativiteit en innovatie. Noot: sommige medewerkers vinden het moeilijk om met vrijheid om te gaan in hun werk, maar kunnen – mits ondersteuning over de juiste prioriteiten – toch heel wat eigenaarschap laten zien.
- Doelen stellen die zinvol zijn. Werk samen met medewerkers om doelen te stellen die zowel uitdagend als haalbaar zijn en die aansluiten bij de bredere doelstellingen van de organisatie. Dit helpt hen het grotere geheel te zien en hun bijdrage daaraan te waarderen.
- Feedback en coaching aanbieden. Regelmatige, constructieve feedback (= positieve, waarderende en bijsturende feedback) helpt medewerkers te begrijpen hoe ze presteren en waar verbetering mogelijk is. Coachende ondersteuning helpt hen om leer- en groeimogelijkheden te identificeren en om verder te groeien.
- Verantwoordelijkheid bevorderen. Moedig medewerkers aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun resultaten. Dit kan door mensen verantwoordelijkheid over een project te geven of over een deel ervan, of mee te nemen in een traject (bv. opmaak memorandum). Dat betekent ook zowel het vieren van successen als het constructief omgaan met mislukkingen. Fouten of verkeerde aanpakken worden bewust gezien als leersituaties.
- Hulpmiddelen en middelen verschaffen. Zorg ervoor dat medewerkers toegang hebben tot de nodige hulpmiddelen, trainingen en middelen om hun werk effectief uit te voeren, zodat ze eigenaarschap kunnen laten zien.
- Cultuur van vertrouwen opbouwen. Bouw aan een cultuur waarin medewerkers zich veilig voelen om risico’s te nemen en eerlijk te zijn over hun fouten. Dit bevordert een omgeving waarin leren en innoveren wordt aangemoedigd.
- Betrokkenheid bij besluitvorming bieden. Betrek medewerkers bij beslissingen die hun werk beïnvloeden. Dat kan bijvoorbeeld door middel van regelmatige teamvergaderingen of een-op-eengesprekken.
- Erkenning en waardering tonen. Erken en waardeer de bijdragen van medewerkers. Het bevestigen van een goede aanpak en goede resultaten zorgt er bij velen voor dat ze zich inzetten voor hun werk en dat ze zich eigenaar voelen van hun werk, gedrag of aanpak.
Door deze tips te volgen kunnen leidinggevenden – met uitdrukkelijke ondersteuning vanuit de personeelsdienst – een omgeving creëren waarin medewerkers zich empowered voelen om eigenaarschap te tonen, wat leidt tot betere resultaten, een hogere werktevredenheid en een sterkere verbondenheid met de organisatie.