Het bespreken van de mentale gezondheid op de werkvloer vereist zorgvuldigheid, empathie en vertrouwen. Hier zijn enkele tips die hr-professionals kunnen geven aan leidinggevenden om hen te helpen bij het aangaan van dit gesprek op een veilige, discrete en open wijze:
- Creëer een vertrouwelijke omgeving
Zorg ervoor dat het gesprek plaatsvindt op een rustige plek waar de medewerker zich veilig voelt om open te praten zonder angst voor afluisteraars, ‘meekijkers’ of onderbrekingen.
- Wees empathisch en luister actief
Toon oprechte interesse en empathie tijdens het gesprek. Verplaats je in de schoenen van de andere, zonder te oordelen of te veroordelen. Koppel terug ‘vanuit je eigen schoenen’. Luister oprecht, zonder te oordelen en laat de medewerker uitpraten voordat je reageert.
-
Stel open vragen
Gebruik open vragen om de medewerker te laten praten, zoals “Hoe gaat het echt met je?” of “Kun je me meer vertellen over wat je momenteel doormaakt?” Je bent geen therapeut of psycholoog, maar het stellen van veel oprecht gemeende open vragen (W&H-vragen: wie, wat, waarom, wanneer, waarmee, waar en hoe-vragen) is essentieel. Vaak is het ventileren al heel belangrijk voor de medewerker. Spring ook niet te snel naar oplossingen, want heel dikwijls willen medewerkers gewoon hun hart luchten …
- Wees voorbereid en geïnformeerd
Informeer vanuit de hr-afdeling de leidinggevenden over de beschikbare ondersteuningsmiddelen binnen de organisatie zoals de vertrouwenspersoon of mogelijke externe ondersteuning (coaching).
- Respecteer grenzen en privacy
Dring niet aan op details die de medewerker niet wil delen. Respecteer de privacy en zorg ervoor dat vertrouwelijke informatie niet wordt gedeeld zonder toestemming.
- Gebruik positieve taal
Vermijd negatieve klaag- en zaagtaal. Gebruik in de plaats daarvan positieve en ondersteunende termen. Dat helpt om een veilige ruimte te creëren voor een open dialoog.
- Wees geduldig en begripvol
Begrijp dat praten over mentale gezondheid moeilijk kan zijn en dat de medewerker mogelijk tijd nodig heeft om zich open te stellen. Wees geduldig en geef medewerkers de ruimte die ze nodig hebben.
- Bied praktische ondersteuning aan
Denk mee over mogelijke aanpassingen op de werkvloer die de medewerker kunnen helpen, zoals flexibele werktijden, aangepaste taken of tijdelijke vermindering van de werkdruk. Maar: maak hierover duidelijke en heldere afspraken, zodat je niet na x weken of maanden moet bijsturen omdat je vanuit de empathie te meegaand bent geweest.
- Volg op na het gesprek
Zorg voor een follow-up om te laten zien dat je geeft om het welzijn van de medewerker. Vraag hoe het gaat en of de geboden ondersteuning helpt.
- Promoot een cultuur van openheid en ondersteuning
Moedig een cultuur aan waarin het normaal is om over mentale gezondheid te praten. Dat kan door zelf het goede voorbeeld te geven en door regelmatig intervisies of trainingen te organiseren.
Door deze tips te volgen kunnen leidinggevenden een ondersteunende en veilige omgeving creëren waarin medewerkers zich comfortabel voelen om hun mentale gezondheid te bespreken. We willen toch ook beklemtonen dat dergelijke gesprekken niet evident zijn (ook al doe je die regelmatig). Zorgen voor de eigen mentale gezondheid is dan ook meer dan prioritair.