Vooraleer we inzoomen op hoe je hieraan kan werken, focussen we eerst op wat employee experience (EX) precies is.
Employee experience: wat is het?
Employee experience verwijst naar de percepties en gevoelens van werknemers gedurende hun hele loopbaan binnen een organisatie, van aanwerving tot vertrek. Het omvat alle interacties, processen en ervaringen waar medewerkers mee te maken krijgen en hoe deze bijdragen aan hun tevredenheid, betrokkenheid en productiviteit. Het verbeteren van de employee experience kan leiden tot hogere tevredenheid, sterkere motivatie, minder afwezigheden, betere prestaties en een lager personeelsverloop.
Hoe eraan werken?
Enkele tips om aan de employee experience te werken, vooral bekeken vanuit het perspectief van de personeelsmedewerker (noot: er zijn nog veel meer acties mogelijk door anderen in de organisatie, zoals de leidinggevenden bijvoorbeeld):
- Inwerkprogramma (onboarding):
- Zorg voor een gestructureerd en uitgebreid inwerkprogramma dat nieuwe medewerkers helpt om snel hun weg te vinden binnen de organisatie.
- Focus niet op veel zaken doen (bv. én een rondleiding, onthaaldag, onthaalbrochure, opleidingen enz.), maar wel op de passende acties. Maak een onthaalscenario op dat je samen met de nieuwe medewerker invult, want maatwerk is echt één van de belangrijke sleutels bij de creatie van een positieve employee experience.
- Continue inzet op opleiding & ontwikkeling:
- Bied mogelijkheden voor trainingen en professionele ontwikkeling aan, zoals workshops, cursussen, intervisies, coaching, mentoring, en e-learningplatforms.
- Stel persoonlijke ontwikkelingsplannen op en moedig medewerkers aan om hun vaardigheden en kennis voortdurend te verbeteren. Want ‘stilstaan is achteruitgaan’. Laat medewerkers mee aan het stuur zitten van hun eigen professionele ontwikkeling.
- Feedbackcultuur:
- Ondersteun regelmatige feedbackoverleggen (niet alleen de jaarlijkse feedbackgesprekken, maar ook de ad-hocgesprekken en de regelmatige gesprekken) om de communicatie tussen medewerkers en leidinggevenden te verbeteren.
- Zet vanuit de personeelsdienst in op een open en duidelijke feedbackcultuur, waarbij je het eigenaarschap – ook van moeilijke communicaties – bij diegene legt die de communicatie moet voeren. Neem feedbackmogelijkheden niet uit handen van de medewerker (ook al zou hij of zij dat vragen).
- Werk-privébalans:
- Bied flexibele werktijden en thuiswerkmogelijkheden aan om de werk-privébalans van medewerkers te ondersteunen.
- Moedig een combinatievriendelijk beleid aan (werk + sport en/of privézaken of een andere job of …).
- Gezondheid en welzijn:
- Zet programma’s op ter versterking van de fysieke en mentale gezondheid, zoals sportabonnementen, mindfulnesstrainingen en workshops (bv. over gezonde voeding).
- Zorg voor een gezonde werkplek met een duidelijk ergonomische focus.
- Zorg voor een psychologisch veilige werkomgeving, waarin mensen geen schrik moeten hebben, maar zich – ook in minder goede omstandigheden – veilig voelen.
- Medewerkersbetrokkenheid:
- Organiseer regelmatige betrokkenheidsonderzoeken (buiten de verplichte bevragingen) om te begrijpen wat er écht leeft onder medewerkers.
- Gebruik de feedback om actieplannen te ontwikkelen en te implementeren die de betrokkenheid verbeteren. Ontwikkel niet alleen de actieplannen, maar ga echt voor de uitvoering ervan. Rapporteer regelmatig aan de organisatie over de stand van zaken.
- Loopbaanpaden en promotie- of bevorderingskansen:
- Maak duidelijk wat de loopbaanpaden binnen de organisatie zijn en welke mogelijkheden er zijn voor bevordering. Zet hier zeker op in vanuit de nieuwe RPR-mogelijkheden.
- Bied mentoring en coaching aan om medewerkers te helpen hun loopbaanambities te realiseren.
- Technologische ondersteuning:
- Voorzie medewerkers van de juiste technologieën (laptop, ICT-programma’s enz.) die hen helpen hun werk efficiënter te doen.
- Zorg voor opleidingen zodat men die tools en technologieën ook vlot kan gebruiken (bv. ChatGPT).
- Werkplekcultuur en -sfeer:
- Creëer een inclusieve en ondersteunende werkomgeving waar diversiteit, inclusie en belonging (er echt bij horen) wordt gewaardeerd.
- Organiseer sociale activiteiten en teambuildingevenementen om de onderlinge band te versterken.
Samengevat kunnen we zeggen dat het verbeteren van de employee experience een holistische benadering vraagt waarbij de personeelsdienst een cruciale rol speelt. Door te focussen op inwerkprogramma’s, voortdurende ontwikkeling, feedback, werk-privébalans, gezondheid en welzijn, erkenning, betrokkenheid, loopbaanontwikkeling, technologische ondersteuning en een positieve werkcultuur, kan een organisatie een omgeving creëren waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen en optimaal kunnen presteren, waarbij men een positieve employee experience ervaart.