Welkom bij onze nieuwe column: AI & hr!
Voortaan vindt u in uw vertrouwde HRMConnect op regelmatige basis een bijdrage over artificiële intelligentie of AI.
Als hr-professional bij de stad Gent, psycholoog en liefhebber van taal heeft Liesbet Vandewalle een bijzondere interesse voor de evoluties in het domein van generatieve artificiële intelligentie (Gen AI).
Ze neemt ons vanaf nu graag maandelijks mee in thema’s die met AI en hr te maken hebben.
De strategische rol van hr in AI
Hr wil vaak graag een meer strategische rol opnemen. Of zoals ze in het Engels zeggen: ‘have a seat at the table’. Grijp dus het moment, dit is een kans om van hr die strategische partner te maken die zo nodig is in onze organisaties. Artificiële intelligentie (AI), en meer uitgebreid digitale transformatie, is geen feestje van IT alleen, integendeel. Je hebt alle insteken hiervoor nodig: strategie, IT, hr, communicatie, regelgeving, financiën en natuurlijk alle kerndiensten.
Hoe je als organisatie met AI wil omgaan, hangt nauw samen met jullie missie, visie, organisatiecultuur en -waarden. Hr bepaalt mee de AI-ambitie en geeft deze in elke fase mee vorm, van bij het begin.
Omdat een echt AI-beleid ruim gaat, kan je best een werkgroep samenstellen onder trekkerschap van strategie en met betrokkenheid van IT (de Data Protection Officer), hr, communicatie en juristen.
Wat kan hr betekenen in de implementatie van AI in je lokaal bestuur?
Bron: Boston Consulting Group (BCG)
📢 Wees een early adopter: ga er zelf mee aan de slag.
📢 Bepaal de visie: hoe wil je als organisatie met AI omgaan?
📢 'Lead by example through change': geef ook hier zelf het goede voorbeeld.
📢 Ondersteun de organisatie en creëer een AI-team. Zet mensen samen die al geëxperimenteerd hebben met AI en die zich er verder willen in verdiepen. Iemand van IT, zeker, maar vooral geïnteresseerden die geboeid en gemotiveerd zijn. Overweeg ook een ethische raad die bekijkt welke tools jullie wel of niet gebruiken. Die kan ook uit externen bestaan.
Dit AI-team buigt zich onder meer over:
- een visie op het efficiënt, veilig en ethisch inzetten van deze en toekomstige tools;
- de investering in AI-tools (gebruiken we Copilot voor M365 of niet?), de veiligheid en financiering ervan;
- het delen van ervaringen;
- de gevolgen voor jullie medewerkers (bv. angst dat hun job verdwijnt door een chatbot maar tegelijk ook tijdswinst dankzij AI);
- het organiseren van vorming en opleiding;
- de nood aan innovatie en ambassadeurschap en de invloed van deze disruptie op je employer brand.
📢 Zet in op ontwikkeling (‘upskillen’ en ‘reskillen’ of omscholen en bijscholen) van je medewerkers en op interne mobiliteit.
AI is nog weinig tastbaar voor veel mensen. Sommigen zijn nieuwsgierig, anderen vooral bezorgd. De meesten hebben vooral honger naar kennis: wat is AI nu, wat kan ik er mee, wat mag ik doen en wat niet? Vanuit hr kunnen we zelf pionier zijn om de juiste trajecten voor collega’s op te schalen.
Weetje: de EU AI Act die sinds 1 augustus 2024 in werking is, vereist dat je als werkgever alle medewerkers die AI gebruiken een vorming geeft tegen februari 2025. ‘Alle ondernemingen moeten maatregelen nemen om een toereikend niveau van AI-geletterdheid te verzorgen.’
Het is dus belangrijk dat medewerkers die met AI-systemen werken, voldoende getraind zijn in AI-geletterdheid. Hoe start je daar nu mee?
- Idealiter stapt iedereen in een AI-leerbad: managementteam, leidinggevenden en de hele groep medewerkers.
- Afhankelijk van hoe ze AI voor hun job gaan inzetten, geef je je medewerkers minstens een algemene introductie in het (ethische) gebruik van AI.
- Kenniswerkers leer je goede prompts schrijven en de bijdrage die door AI gegenereerd is, goed te interpreteren. ‘Keep the human in the loop.’ Maar meer daarover in een volgende bijdrage.
- Het kan handig zijn om eigen medewerkers met AI-ervaring als interne trainer in te zetten.
- Je kan ook overwegen om een community te creëren waarin gebruikers elkaar vinden, vragen stellen en elkaar tips geven. Dat kan perfect in een Teamsomgeving.
- Voorzie ondersteuning vanuit IT voor enkele AI-toepassingen.
Sommige opleidingen wil je misschien verplicht maken, andere ga je vrijblijvend aanbieden. De adoptie van AI zal maar succesvol zijn als ze gepaard gaat met training op de werkvloer.
📢 En misschien wel het belangrijkste in een lerende organisatie: 'Engage the team to drive excitement and reduce fear’. Neem angst weg en creëer de omgeving waarin medewerkers mogen experimenteren.
AI is een tool, geen doel
Koppel het gebruik van AI aan jullie ‘purpose’, namelijk de dienstverlening aan jullie inwoners en bezoekers. Creëer geen ‘tech voor de tech’. AI staat ten dienste van de mens (burger, medewerker). Het is een tool, geen doel op zich.
Kortom, met AI is het zoals met cybersecurity en IT-veiligheid: het is een zaak van iedereen. Net zoals alle medewerkers in meer of mindere mate iets weten over spam en phishing, is dat ook met AI het geval.
Maar bovenal: experimenteer experimenteer experimenteer! Veel plezier ermee.