HRMConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Inclusieve en waardevolle exitgesprekken voeren. Hoe? Zo!

Personeelsverloop hoort bij organisaties. Sommige mensen vinden ergens anders een baan die beter aansluit bij hun talenten of ambities, terwijl anderen de organisatie verlaten omdat ze verhuizen, opnieuw gaan studeren of met pensioen gaan. Verloop hoeft niet meteen een ramp te zijn. Integendeel. Een beperkt verloop kan ook gunstig zijn. Het kan zorgen voor doorbloeding doordat het nieuwe ideeën, vaardigheden en carrièremogelijkheden creëert binnen een organisatie, waardoor vernieuwing en groei mogelijk worden.

Dat verandert wanneer het verloop van personeel ongewenst of te hoog wordt. Want verloop gaat gepaard met kosten. Niet alleen de directe kosten van het werven, selecteren en inwerken van nieuwe medewerkers, maar ook indirecte en vaak verborgen kosten zoals verloren kennis, tijdelijke productiviteitsdalingen, productiefouten, hogere garantie- en terugroepkosten, reputatieschade enzovoort. Heel wat organisaties zetten exitgesprekken in om te leren van vertrekkende collega’s en deze inzichten te vertalen in acties om de retentie van medewerkers te bevorderen.

Maar wat zijn exitgesprekken precies? Hoe worden die best aangepakt? Wie moet deze voeren? Welke topics moeten zeker aan bod komen? Bart Moens geeft een antwoord op al deze vragen in de bijdrage op HRMConnect, waarna Ann Moreels de praktische reflectie maakt naar de lokale besturen en vertelt waarom exitgesprekken extra waardevol zijn in de publieke sector.

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Lees meer in HRMConnect

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...