
Als hr-verantwoordelijke binnen een lokaal bestuur of gemeente ben je vaak alleen verantwoordelijk voor het hr-beleid en het personeelsbeheer. Dit betekent dat je dagelijks keuzes moet maken over welke initiatieven prioriteit krijgen. Vaak zijn er heel wat losse, goedbedoelde initiatieven die op zichzelf misschien wel waardevol zijn, zoals welzijnsprogramma’s of trainingstrajecten, maar die samen geen coherent beleid vormen.
Het resultaat? Een versnipperd hr-beleid dat voor verwarring zorgt en focus mist. Medewerkers missen een heldere richting in het hr-beleid, wat kan leiden tot verwarring of zelfs wantrouwen. Bovendien heeft het managementteam moeite om een overzicht te behouden en – steeds schaarsere – middelen effectief in te zetten.
Maar hoe kan je concreet een samenhangend hr-beleid ontwikkelen?
Eva Decoster en Sven Goossens (Probis) nemen ons mee in hoe je een succesvol en gedragen hr-beleid uitbouwt dankzij een centrale visie, een globaal projectplan en duidelijke prioriteiten, rollen en verantwoordelijkheden.