HRMConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Re-integratie in lokale besturen. Stap 3: aangepast werk

Lokale besturen worden, net als andere organisaties, steeds meer geconfronteerd met langdurig afwezige medewerkers. De aard van de afwezigheden is bijzonder gevarieerd, maar één ding hebben ze gemeen: zonder een proactief re-integratiebeleid van de organisatie is de terugkeer naar de werkvloer bijzonder moeilijk.

Sinds de invoering van de nieuwe re-integratiewet in 2016, is het voor alle werkgevers dan ook verplicht om een aangepast re-integratiebeleid te ontwikkelen en periodiek te evalueren.

Maar wat valt onder een 'goed' re-integratiebeleid? Aanpassing van het takenpakket, van de werkomstandigheden, van het team? Hoe ver kan of moet je hierin gaan?

Dit soort vragen zijn dagelijkse kost voor Astrid Mouton en haar collega's bij Divergent - een autonome organisatie binnen de UGent die onder meer lokale besturen ondersteunt bij thema's als re-integratie.

In een reeks bijdragen zet ze een stappenplan uiteen om als lokaal bestuur tot een gedragen, succesvol re-integratiebeleid te komen, binnen de wettelijke bepalingen, maar vooral met oog voor het (psychisch) welzijn van de werknemer. Deze maand gaat ze in op de derde stap: de zoektocht naar en implementatie van aangepast werk in de context van re-integratie.

Abonnees krijgen via onderstaande de afbeelding toegang tot het online artikel, evenals tot de vorige bijdragen uit de reeks.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...