Uit onderzoek in Nederland blijkt dat zowat 11 procent van de ambtenaren die thuiswerken met software gemonitord worden. Bij 3 procent is de monitoring zelfs volledig. Hoe gaat u als lokaal bestuur om met dit soort van controle en monitoring? Mag u de mails van medewerkers controleren? En wat met ander digitaal verkeer? En wat kan en mag met de gegevens van sollicitanten?
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG / GDPR) is ondertussen al enkele jaren in zwang, maar de toepassing ervan blijft in beweging, mede onder impuls van rechtspraak en hernieuwde richtlijnen. De regels blijken namelijk niet altijd even eenvoudig om te zetten naar pragmatische routines, om dan nog te zwijgen over de talrijke tentakels met andere verplichtingen die in het persoonsgegevensverhaal steevast de kop opsteken. Voor overheden in het bijzonder is het gegeven van de GDPR bovendien zelden veraf en de verantwoordelijkheid om integer om te springen met persoonsgegevens des te groter. Een dagelijkse bekommernis omtrent het respecteren van die regels is dan ook geen overbodige luxe om te vermijden dat foute routines de bovenhand krijgen en/of dat er incorrect of onachtzaam omgesprongen wordt met persoonsgegevens.
Als HR-medewerker hebt u uiteraard niet de tijd om alles volledig uit te pluizen. Om die reden bundelden Peter Berghmans (Data Protection Institute) en Maarten Stassen (Crowell & Moring) een gebalde opleiding waarmee u gewoon in enkele uurtjes gewoon volledig mee bent voor wat de toepassing voor de personeelsdienst betreft.
HRMConnect-abonnees hebben toegang tot de online versie via onderstaande tegel:
Niet-abonnees kunnen de publicatie in papieren vorm bestellen via de webshop van Uitgeverij Vanden Broele.